Ajankohtaista

pack-age.jpg

Elämyksellisyyttä tuotepakkaukseen

27.04.2012

Muovimukista kitattuna hyvä viini voi maistua surkealta. Eiffel-tornin äärellä aromilasista siemailtu huono viini puolestaan saattaa olla parasta, mitä olet koskaan nauttinut.

Tuotepakkauskaan ei ole pelkkä käytännöllinen suojakotelo, jossa tuote kannetaan kaupasta kotiin.

̶ Pakkaukset ovat myös viestinnän välineitä, brändinrakentajia ja osa tuotteeseen liittyvää elämystä, toteaa Markus Joutsela, median laitoksen tutkija ja PACK AGE -pakkaussuunnittelukurssin vetäjä.

Kurssilla opiskelijaryhmät suunnittelevat innovatiivisia tuotepakkauksia. Opiskelijat valittiin kurssille kirjallisten hakemusten perusteella siten, että suunnittelutiimeihin saatiin osaamista monelta eri alalta: muotoilusta, viestinnästä, markkinoinnista, insinööritaidoista ja projektihallinnasta. Tehtävänannot opiskelijaryhmät saivat yrityksiltä, muun muassa Nokialta, Saarioiselta ja Valiolta.

̶ ̶ Tulevaisuuden tuotepakkauksissa ekologisuus, käyttäjälähtöisyys ja elämyksellisyys muuttuvat yhä keskeisemmiksi. Ne ovat hyvin tärkeässä roolissa myös kurssilla. Yrityksille PACK AGE -kurssi tarjoaa tilaisuuden kokeilla uudenlaisia ratkaisuja.

Kännykkä puetaan vaneriin

Luovalla ajattelulla pakkaukset voidaan valmistaa yllättävistä materiaaleista. Team Nokia -opiskelijaryhmä konseptoi Nokian älypuhelimelle monikäyttöistä ja kestävää pakkausta UPM:n lanseeraamasta muotoiltavasta vanerista, Gradasta.

Tällaista tuotepakkausta kuluttaja ei heittäisi pois, vaan käyttäisi sitä vaikkapa säilytysastiana. Yhdessä konseptissa kauniiseen pakkaukseen suunniteltiin koristeeksi lumihiutalekuvioita.

̶ Myös esimerkiksi paperi voi tulevaisuudessa korvata muovin monissa pakkauksissa. Uudet materiaalit ovat kurssilla keskeisiä.

15.3. – 16.5. järjestettävän PACK-AGE -kurssin toteutuksesta vastaavat yhteistyössä Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Kauppakorkeakoulu ja Kemian tekniikan korkeakoulu sekä Lahden ammattikorkeakoulun Muotoilu- ja taideinstituutti.

Teksti: Tea Kalska

Kuvat: Mikko Raskinen

Lisätietoja:

Markus Joutsela
+358 504 094 405
markus.joutsela [at] aalto [dot] fi

http://pack-age.mlog.taik.fi/

Kuvien tuotteet ja tekstissä mainitut konseptit eivät liity yritysten linjauksiin, vaan ne toteutetaan PACK AGE -kurssin opiskelijaprojekteissa.  

Takaisin