Aktuellt

pack-age_49.jpg

Att skapa förpackningsupplevelser

23.05.2012

En produktförpackning är mycket mera än ett skyddsomslag för en produkt från butiken hem. Förpackningen får vara rolig och vacker och man behöver inte alltid förhålla sig gravallvarligt till den.

- Förpackningen är produktens användargränssnitt, den bygger upp varumärket, är ett kommunikationsmedium och en del av upplevelsen som vi får med produkten, konstaterar Markus Joutsela, forskare vid Aalto-universitetets institution för medier, som utvecklat kursen PACK-AGE för planering av förpackningar och är dess huvudansvariga ledare.

I slutgalan för PACK-AGE den 16 maj presenterades kursdeltagarnas nya och till och med överraskande lösningar för företag och publiken. Studerandegruppen Team Nokias kreativa idé för Nokia-telefoner var multifunktionella och hållbara förpackningar av ett nytt formbart faner, Grada, som UPM lanserat. Inspirerade av Lumia-smarttelefonens namn planerade man vackra stiliserade snökristaller på en del av förpackningarna (Lumia - lumi - snö).

Av produktförpackningen av faner skapades tre olika koncept för samlarförpackningar. Det första konceptet leker med tanken att också en förpackning kan erbjuda något trevligt att syssla med och tilläggsvärde för ägaren. I konceptet återgår man till fotograferingens rötter genom förpackningen – camera obscura som förpackning ger något nytt och intressant jämsides med kameratelefonerna. Förpackningen döljer inom sig vätskorna och pappren för framställning av traditionella pappersbilder. Mobilens röda ljus kan fungera som mörkrumslampa. Idén är att förflytta sig bakåt i tiden då fotograferingen krävde mera insikt än knäppandet av bilder med de moderna mobilerna.

Team Nokias andra koncept utnyttjar fanermaterialet som estetiskt föremål. Telefonen är låst mittemellan två halvbågar så att den kan ligga i vilken ställning som helst utan att skadas och tillbehören göms bakom telefonen. Förpackningen omvandlas till ett annat föremål genom att ändra dess ställning. Till exempel ställd på sned kan den fungera som väckarklocka som har telefonen som bildskärm.

Gruppens sista och kanske mest praktiska koncept var mobilens laddningsaggregat av faner. I den har laminerats teknik för trådlös elöverföring som laddar apparaten utan sladd. QR-koden innehåller hela telefonens bruksanvisning, varvid en tryckt anvisning inte längre behövs.

En förpackning som gör det möjligt att äta medan man går

Atria efterlyste av kursen en förpackningslösning för Food-on-the-go-produkterna. Dylika produkter lämpar sig för människor som har bråttom och sådana som inte kan eller är intresserade av att laga mat själv. Förpackningen borde vara praktisk och användarvänlig så att man kan avnjuta produkten till exempel när man går. Team Atria kom fram med flera behändiga förpackningskartonger, till exempel Lapfood-konceptet som tack vare formgivningen hålls i famnen eller på handen, eller Break – it `n´ Shake – it- konceptet där köttet och salladen blandas först när användaren vill genom att trycka på förpackningens lock.

För prototypstadiet valdes dock konceptet som kallas Muki (Muggen). Det är en kartongmugg gjord av Billeruds FiberForm-material där salladens kärna, till exempel kycklingen, fisken eller tofun och såsen finns i en cylinder i muggens mitt. När man äter salladen tar man bort muggens lock och drar upp cylindern. Det saftiga köttet blandas då jämnt i salladen. FiberForm som använts i muggen är mera formbart än andra material, vilket gör det möjligt att pressa olika figurer på dess yta. Materialet känns angenämt och naturligt och figurerna på muggens yta förbättrar greppet ytterligare. Salladsmuggen passar i alla standardmugghållare som finns till exempel i bilar, biosalonger och flygplan.

Team Kannisto + Anton&Anton sökte fram idéer för en ekologisk brödförpackning för Anton&Antons butik i Kronohagen i Helsingfors som också skulle kunna fungera som ett medium med tilläggsvärde i konsumentens vardag. Gruppen presenterade två olika koncept för en brödförpackning. I det första fungerar papperspåsen som konsumentens guide och den berättar med hjälp av rolig infografik om det färska brödets livscykel.

Ledaren för PACK-AGE-kursen, Markus Joutsela berättar att företagen har varit positiva till kursen och dess resultat. Också det interdisciplinära samarbetet mellan lärarna fungerade bra och inlärningsresultaten är övertygande. Sålunda kan kursen, som varit ett pilotprojekt vid Aalto-universitetets Media Factory, anses vara en succé och kursen får en fortsättning igen nästa år.    

Företagen med kurssen är Nokia, Atria, Valio, Saarioinen, Verman, Kannisto,   Anton&Anton, Stora Enso, Billerud, UPM och Starcke.

Tillbaka

Sidansvarig: verkkotoimitus [at] aalto [dot] fi | Senast ändrad: 25.05.2012.